torsdag 29. august 2013

Venner er familie man selv velger....



Den siste tida, med alt vi har vært igjennom, er det mange som har spurt både meg og folk rundt meg om hva vi tenker framover.
Hvordan livet vårt blir. Om vi velger å bli boende her.
Eller om vi velger å flytte på oss, nordover, nærmere familien.

Det finnes mange måter å se det på. Mange grunner til både det ene og det andre.
Men vi blir. Her.
Det er her vi bor, her vi har slått rot, her våre barn vokser opp.
Vi flyttet hit av ulike årsaker. Klimaflyktninger, kanskje. Så fikk jeg jobb her. Trives. Nærheten til de store sykehusene ble jo ikke akkurat noen ulempe. Vi har skapt vårt hjem her.
Så slik jeg ser det nå, eksisterer det egentlig ingen tvil.
Vi blir her.
Mange sa de forsto det var det jeg hadde valgt, da Viktor ble gravlagt her. Og det er jo sant. Da var avgjørelsen tatt.

Og hva har jeg å tape på å bli?
Ingenting.
Her har jeg gode venner og et nettverk jeg setter stor pris på.
Nordafor har jeg familien min, selvfølgelig. Mamma, pappa, svigermor, søstre, bror, svogere og svigerinner +++ 
De er langt unna nå, ingen tvil om det. De ville nok satt pris på å ha oss nærmere, og det hadde jo betydd mer hjelp og avlastning på mange vis.
Men jeg har ikke lenger kontakt med så mange der, utenom familien.
Og familien har jeg jo uansett.
De vil jeg alltid ha.
Det vet jeg. Enten jeg bor her eller der.
De vil alltid være der for meg, og jeg kan ringe dem når jeg vil.

Da blir det helt feil å "ofre" alle vennene og nettverket her for å komme nærmere dem.
En kaffekopp i full fart, en telefon en sen søndagskveld, en rask gåtur en formiddag, en dag på stranda med venninne og barna.
Mange verdifulle stunder, som jeg setter så stor pris på.
Man ofrer ikke det.

Slik tenker jeg iallefall nå.
Om framtida kan ingen spå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar