tirsdag 9. april 2013

Tirsdag 9. april: TV, fysio og hjerteflimmer?


Kommer på sykehuset på formiddagen, ca i 11 tida.  Kjøreturen alene går greit, ikke noe i veien for det, god tid til å tenke egne tanker..
Da jeg kommer har Viktor allerede hatt morgenbesøk av fysioterapaut, og har sittet litt på sengekanten. Har ikke så mye krefter til å hjelpe til sjøl, så han er bare sånn passe fornøyd, måtte ha mye hjelp. Men han satt da der en stund.
Nå halvligger han i senga, og TV står på! Også det er lenge siden - --  Et glass saft med et sugerør i , står på nattbordet, det smakte nok fortreffelig! Litt lettere å drikke saft uten den tykke slangen i halsen!

Peep 8
Psupp 14 - 13
O2  45 - 40%
Innstillingene var litt høyere enn dette i natt, da han fikk sovemedisin, men nå har de skrudd ned igjen noe. Ikke mye, men litt...
Og på blodgassene som tas, ser det foreløpig ut som at han tåler innstillingene.

Innstillingene er lavere enn i går - men likevel på samme nivå som på fredag, en dag som ble betraktet som nedtur....

Traff legen (D.H) så vidt i gangen med sparkesykkel. Ser ganske positiv ut i dag.
Infeksjonsprøvene er finere.
Røntgenbildene like så.

Den ene sykepleieren (K) fortalte i dag at hun huska Viktor fra avd for Blodsykdommer da han ble transplantert. Husker at jeg var gravid da vi var der på før-kontroller og samtale. Hun husker bilder av ungene på rommet hans i tida han var innlagt, ei lita jente med en nyfødt lillebror i fanget....
Hyggelig da, å vite at man blir husket og " ikke bare er en av mange i mengden".

Viktor blir sliten etter dagen, har vært mye våken idag, men formen synker litt utover ettermiddagen. Det er vel naturlig, det er noe med å ha passe store anstrengeler hele tiden. I dag, med to fysio-besøk, sengekantsitting, og TVn på (uten lyd, men likevel...) er det fullt lovlig å bli sliten av.

Utover kvelden blir også hjerterytmen litt mer ustabil igjen. Høy puls og, hva skal man kalle det, tydelig urytme, i kurvene på skjermen. Veldig ekkelt å se på, men jeg forstår ikke så mye av det. Legen titter innom for å se. Bra de tar alt på alvor.
Blir bestemt at de skal prøve med å gi litt mer væske, og se om det roer seg. Evt kan det gis medisin mot hjerteflimmer. Men i utgangspunktet mener de det skal hjelpe med væske.

Reiser til Rykkin da bestemmelsen er gjort, og de har satt han på væske. Og de beroliger meg med at jeg gjerne må ringe om jeg våkner og er urolig i natt. Og de vet at jeg er i Bærum, knappe halvtimen unna, så de ringer selvfølgelig om noe skulle oppstå.

Godt med en "base" i nærheten - alt for slitsomt, dyrt og tidkrevende å kjøre helt til Skotterud hver dag. Takk og lov for tante Hilma!

-----

Natt til onsdag - ca i 3tida, våkner jeg.
Ringer rommet.
De gir fortsatt væske, og har også gitt han doser med medisin mot arterieflimmer (jeg husker ikke navn...), men tror fortsatt at væsken er det som har best virkning. Er noe bedre nå, ikke like heftig og ofte. Henter seg inn igjen. Og Viktor klarer å sove, så det bør jeg også prøve! :-)

------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar