fredag 5. april 2013

Fredag 5. april: Nedtur

Oppturer og nedturer...
Natta har bydd på utfordringer. Et kraftig metningsfall og hiv etter pusten, gjorde at de måtte skru opp igjen på innstillingene. Det ble også tatt ny røntgen, men bildene viste ikke at noe skulle være annerledes.
Peep 8, Pupp 14. O2 55%
Nedtur, men hva kunne man egentlig forvente etter gårsdagen? Viktig å gå sakte fram...

Anestesilege (H.B) var bekymret for meg - han satt med info om at jeg hadde blitt oppringt på natta og var bekymret for at et evt Tracheostomi betød at det ikke var framgang....
Jeg kunne bare fortelle aat her måtte det være noe feilinformasjon på veien, jeg var da slett ikke oppringt på natta, og ikke trodde jeg Tracking var nedtur heller. Jeg forstår, etter all info fra legene, at en tracheostomi vil gjøre tilværelsen lettere for Viktor, slippe å ha slangen i munn og hals. Bare det å faktsik kunne lukke munne, slippe sår i munnvikene og kvelningsfornemmelsen i halsen.....
Legen var enig, og lettet over at han "bare" hadde blitt feilinformert.... ;-)

Metninga ligger på rundt 95-96-97 . Ikke veldig høyt. Kjenner uro for at den skal begynne å falle...

Nyreprøvene finere. Kereatinin 145, (har vært mye over 200)
Litt mer obs på levra nå, men foreløpig ingenting å bekymre seg om.

------
Kl 14:
Blodgassene viser ikke så gode resultater i dag. Det ser ut som Viktor sliter litt mer med å få ut den brukte lufta - han puster godt ut, men ikke ofte nok, men blodet og lungene vil ikke kvitte seg ordentlig med CO2.
Setter respiratoren på andre instillinger, for å "lufte ut " lungene ordentlig.

Hadde kortisonen bare midlertidig effekt?
Kan det snu igjen nå?
Høres alvorlig ut, på en annen måte enn før, at han ikke får ut CO2 fra blod og lunger...

Fortsatt planer om Tracheostomi i morgen. lørdag. Det er ikke noe problem selv om innstillingene er som de er på respiratoren.
----

Jeg reiste heim i 5-tida, for å få en kveld hjemme og treffe ungene litt.
Da var det fortsatt noe høyt CO2 i blodet.

Ringer dit ca 23.50: Nå er verdiene lavere, finere på CO2, og han er ikke så trøtt, sliten. Håper det betyr at utluftingen av lungene hjalp, og at han klarer å vedlikeholde veridene sjøl nå...
Redd de skal ringe i natt....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar